Od pewnego czasu marka CODA Audio coraz częściej pojawia się w różnych mediach komentujących sytuację na krajowym rynku sprzętu pro audio. Producent ten ma na swoim koncie wiele interesujących opracowań w zakresie projektowania obudów, konstruowania przetworników, falowodów oraz metod skutecznego odprowadzania ciepła z wnętrza zespołów głośnikowych itp. Najczęściej obiektem zainteresowania mediów są różnej wielkości mobilne systemy nagłośnieniowe – najchętniej „nowinki” – prezentowane podczas odbywających się cyklicznie targów branżowych w Europie czy Stanach. Mniej chętnie sięgają one do zagadnień dotyczących sektora instalacyjnego, a zdecydowanie najmniej popularnym tematem są odsłuchy, które w mediach goszczą rzadziej niż okazjonalnie. Dlatego z ogromną przyjemnością nadrabiamy to „zaniedbanie”, prezentując CUE Series – rodzinę uniwersalnych odsłuchów estradowych CODA Audio, dystrybuowanych przez firmę TOMMEX.

Konstrukcja i zastosowanie
Należy na wstępie wyjaśnić, że użyty tu przymiotnik „uniwersalne” ma w przypadku każdego modelu należącego do rodziny CUE Series dogłębnie udokumentowane potwierdzenie. Cechy determinujące bardzo elastyczne możliwości wykorzystania każdego modelu – w roli innej, niż z góry zdefiniowana funkcja odsłuchu podłogowego, zostały ukształtowane już na etapie ich projektowania. Jest to między innymi starannie dopracowana obudowa, której bryłę utrzymano w kształcie klina o niskim profilu oraz precyzyjnie dobranym kącie nachylenia płyty czołowej, na której zamontowane są przetworniki. Znaczenie ma tu również niesymetryczne rozpraszanie pionowe, uzyskane dzięki precyzyjnie obliczonej tubie, umiejscowienie gniazd przyłączeniowych, ale też przygotowany przez producenta, bogaty asortyment dostępnych opcjonalnie akcesoriów instalacyjnych. Pozwalają one na łatwe podwieszenie każdego modelu, umieszczenie go na statywie głośnikowym lub w przypadku specyficznych rozwiązań instalacyjnych, zamontowanie na ścianie pomieszczenia. Modele tej serii – poza ich głównym przeznaczeniem, czyli funkcją odsłuchu scenicznego, idealnie sprawdzą się jako samodzielny (lub wsparty subwooferem) system PA, przeznaczony dla kameralnej sali widowiskowej, sali prób, pomieszczenia orkiestry czy telewizyjnego studia. Doskonale sprawdzą się również jako nagłośnienie uzupełniające działanie większego systemu PA, a także nagłośnienie obszarów na i pod balkonami w przypadku stałych instalacji.

Wszystkie modele cechuje starannie dopracowana obudowa, której bryłę utrzymano w kształcie klina o niskim profilu oraz precyzyjnie dobranym kącie nachylenia płyty czołowej, na której zamontowane są przetworniki.

Atutem serii CUE, podobnie jak i innych produktów oferowanych przez CODA Audio, jest to, że w całości zostały one zaprojektowane i wyprodukowane w Europie. Kolejną cechą wspólną wszystkich modeli jest też to, że ich obudowy wykonane zostały z wysokogatunkowej sklejki brzozowej, pokrytej na zewnątrz odporną na zarysowanie powłoką poliuretanową. Każdą z obudów producent wyposażył w sześć gwintowanych gniazd M6, umożliwiających łatwą integrację z opcjonalnym osprzętem instalacyjnym.
Wszystkie modele przystosowane zostały do pracy w trybie „passive” lub „bi-amp”. Optymalne warunki pracy, pozwalające na pełne i bezpieczne wykorzystanie możliwości, uzyska sę oczywiście w trybie „bi-amp”, używając dedykowanych wzmacniaczy serii LINUS, oferowanych również przez CODA Audio. To chyba już wszystkie wspólne cechy charakteryzujące tę serię. Pora zatem przyjrzeć się teraz cechom różniącym poszczególne modele.

Przemyślane umiejscowienie gniazd przyłączeniowych.

Modele CUE Series
Rodzina CUE Series, składa się z trzech modeli – CUE ONE, CUE TWO i CUE FOUR, zróżnicowanych głównie pod względem wielkości oraz zastosowanych w nich przetworników. Przewrotnie przyjęto, że model oznaczony najwyższym numerem (czyli CUE FOUR) jest najbardziej kompaktowy i zarazem najmniejszy pod względem dostarczanej mocy. Numerycznie najniższy – CUE ONE, jest natomiast gabarytowo oraz pod względem mocy największy z całej rodziny. Trzeci z wymienionych powyżej – CUE TWO, pod względem wymiarów i dostarczanej mocy plasuje się między „jedynką” i „czwórką”, ale zastosowane w nim rozwiązania konstrukcyjne kompletnie różnią go od dwóch pozostałych modeli, dlatego omawianie różnic zacznę właśnie od niego.

System odsłuchu scenicznego sali widowiskowej Domu Kultury w Boguszowicach.

CUE TWO
CUE TWO jest trójdrożnym odsłuchem scenicznym, prezentującym cechy spójnego źródła punktowego. W obudowie o wymiarach 540 x 379 x 572 mm (szer/wys/gł), konstruktorzy umieścili tzw. „triaxial”, czyli trójelementowy, przetwornik o współosiowej konstrukcji. Jego głównym elementem jest neodymowy przetwornik dużej mocy o średnicy 15”, przetwarzający zakres LF. W środku tego przetwornika zainstalowany jest współosiowo kolejny, dwuelementowy, koncentryczny przetwornik ciśnieniowy. Każdy z dwóch elementów tego przetwornika odpowiada za przetwarzanie zakresu MF oraz HF.
Przetwornik ciśnieniowy współpracuje ze specjalnie zaprojektowanym dla tego modelu eliptycznym falowodem, pozwalającym na pionowe rozproszenie dźwięku o kącie 90° oraz poziome, o kącie 60°. Zastosowanie wyrafinowanej technologii konstrukcji przetwornika przyczyniło się do uzyskania znacznie lepszych wyników przetwarzania dźwięku. Pozwoliło na uzyskanie bardzo spójnego czoła fali, eliminując miejsca o mniejszej energii. Wpłynęło na poprawę kierunkowości, zapewniając bardziej jednorodne pokrycie oraz perfekcyjne wyrównanie czasowe pomiędzy przetwornikami. CUE TWO przetwarza zakres od 50 Hz do 22 kHz, dostarcza 1000 W mocy (AES) i jest zdolny do wygenerowania ciśnienia dźwięku na poziomie 143 dB.

Modele serii CUE – poza ich głównym przeznaczeniem, czyli funkcją odsłuchu scenicznego, idealnie sprawdzą się jako samodzielny (lub wsparty subwooferem) system PA, przeznaczony dla kameralnej sali widowiskowej, sali prób, pomieszczenia orkiestry czy telewizyjnego studia. Doskonale sprawdzą się również jako nagłośnienie uzupełniające działanie większego systemu PA, a także nagłośnienie obszarów na i pod balkonami w przypadku stałych instalacji.

CUE ONE
W dwóch pozostałych modelach zastosowano inne rozwiązania do układu przetworników. Największy z rodziny, CUE ONE, o wymiarach obudowy: 670 x 322 x 627 mm, wyposażony został w dwa neodymowe przetworniki LF o średnicy 12” oraz dwuelementowy, ciśnieniowy przetwornik o współosiowej konstrukcji, przetwarzający zakres MF oraz HF. Przetwornik ten współpracuje ze specjalnie zaprojektowanym, eliptycznym falowodem, zapewniającym poziome rozproszenie o kącie 60° oraz niesymetryczne rozproszenie pionowe, o kątach: 40° w górę i 55° w dół. CUE ONE przetwarza zakres od 50 Hz do 22 kHz, dostarczając 2000 W mocy (AES) i jest zdolny do wygenerowania ciśnienia dźwięku na poziomie 143 dB.

CUE Series w sali głównej Gminnego Centrum Kultury i Czytelnictwa w Radłowie.

CUE FOUR
Model CUE FOUR jest najmniejszym z rodziny produktów. W obudowie o wyjątkowo niskim profilu 545 x 272 x 450 mm, konstruktorzy umieścili dwa neodymowe przetworniki o średnicy 8”, których zadaniem jest przetwarzanie zakresu LF. Do przetwarzania zakresów MF oraz HF, zastosowano specjalnie zaprojektowany (chroniony patentem), przetwornik ciśnieniowy, o współosiowej konstrukcji, który – podobnie jak ma to miejsce w CUE ONE – współpracuje również z eliptycznym falowodem, zapewniającym rozproszenie poziome o kącie 60° oraz niesymetryczne rozproszenie pionowe, o kątach: 40° w górę i 55° w dół.
CUE FOUR przetwarza zakres od 54 Hz do 22 kHz, zapewniając moc 500 W AES (w szczycie 2000 W) i jest zdolny do wygenerowania ciśnienia dźwięku na poziomie 143 dB. Z racji ultra kompaktowej obudowy, jest on wręcz idealnym produktem o szerokich możliwościach wykorzystania, szczególnie tam, gdzie napotyka się drastyczne ograniczenia odnośnie możliwości korzystania z odsłuchów podłogowych o znacznie wyższym profilu. Niesymetryczne rozproszenie pionowe sprawia, że emitowany dźwięk jest spójny, jednorodny i skierowany zawsze w stronę słuchacza. Cecha ta ułatwia wykonawcy pozostawanie w strefie działania odsłuchu – również wtedy, gdy nieznacznie oddala się on od miejsca, w którym znajduje się przeznaczony dla niego odsłuch. W szeregu rozwiązań instalacyjnych, wymagających zamontowania zespołu głośnikowego na ścianie pomieszczenia, pod balkonami itp. niesymetryczne rozproszenie pionowe pozwala na zredukowanie dźwięku kierowanego w stronę powierzchni odbijających – na przykład sufitu.

Wszystkie modele przystosowane zostały do pracy w trybie „passive” lub „bi-amp”.

Podobnie jak w przypadku modelu CUE TWO, również dwa pozostałe modele są nowoczesnymi, trójdrożnymi zespołami głośnikowymi, prezentującymi cechy źródła punktowego. Zastosowanie współosiowych przetworników oraz wielu innych funkcjonalnych rozwiązań, przyczyniło się nie tylko do zaprojektowania obudów o niskim profilu, ale, przede wszystkim, wpłynęło na wyraźne zredukowanie poziomu zniekształceń w przedziale pasma, na które szczególnie wyczulony jest ludzki słuch. Co więcej, zapewniło uzyskanie wyjątkowej spójności i klarowności przetwarzanego dźwięku, pozwalając na dostarczanie dużej mocy przy wyraźnym zmniejszeniu podatności na generowanie sprzężeń akustycznych. Uzyskane dzięki innowacyjnym rozwiązaniom wyniki pomiarów dalece wykraczają poza zakres wymagań stawianych obecnie monitorom zaliczanym do światowej czołówki. Daje to modelom CUE SERIES sporą przewagę nad wieloma – często znacznie droższymi – odsłuchami dostępnymi obecnie na rynku. Zarówno pod względem jakości przetwarzanego dźwięku, funkcjonalności, jak i solidności wykonania poszczególnych elementów, wszystkie modele CUE SERIES są w stanie sprostać oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów, co zostało dotychczas już wielokrotnie potwierdzone zarówno w rozwiązaniach estradowych, jak i  projektach instalacyjnych. Monitory serii CUE zostały zaimplementowane między innymi w realizacjach TOMMEX – są doskonałym uzupełnieniem nagłośnienia sali widowiskowej Domu Kultury w Boguszowicach, działając jako system odsłuchu scenicznego, czy też sali głównej Gminnego Centrum Kultury i Czytelnictwa w Radłowie i wielu innych.

Tekst: Marcin Marza