Na początku tego roku odbyły się w Barcelonie targi ISE (Integrated Systems Europe), które są jedną z najważniejszych imprez branżowych. Pojawiło się na nich szereg ciekawych nowości, w tym także dostępnych w katalogu dystrybucyjnym firmy Tommex. Uznaliśmy, że warto się im przyjrzeć bliżej, tym bardziej, że są to rozwiązania, które mogą zainteresować wielu potencjalnych użytkowników. W tym artykule zajmiemy się zatem systemem liniowym CODA Audio CiRAY, czterokanałowym wzmacniaczem LINUS6.4 (tej samej marki), konsoletą Cadac CM-J50, systemem interkomowym AEQ, 16 kanałowym wzmacniaczem instalacyjnym APEX CloudPower CP716D, oraz nowymi wzmacniaczami firmy RCF.

CiRAY stanowi uzupełnienie rodziny VCA, będąc oczywiście kompatybilnym z innymi, należącymi do niej modelami, jak ViRAY i AiRAY.

System nagłośnieniowy CODA Audio CiRAY
Wśród wspomnianych nowości wyróżnia się pełnozakresowy system liniowy CiRAY firmy CODA Audio, który przystosowany jest do pracy w różnych warunkach i doskonale sprawdzi na przykład w stałych instalacjach, ale także w rozwiązaniach, które wymagają mobilności. Może zatem być stosowany w klubach, dużych halach, teatrach, ale także centrach kongresowych, korporacyjnych, podczas tras koncertowych itd. System zachowuje kompaktowe rozmiary (czyli 675 x 270 x 555 mm, przy wadze wynoszącej 29.3 kg), a jednocześnie oferuje dużą moc i bardzo wysoką jakość dźwięku. CiRAY stanowi uzupełnienie rodziny VCA, będąc oczywiście kompatybilnym z innymi, należącymi do niej modelami, jak ViRAY i AiRAY. Oznacza to, że moduły należące to tych trzech serii mogą być elementami jednego grona, ponieważ mają tę samą szerokość, takie same rozwiązania riggingu – a co zapewne jeszcze bardziej istotne, mają dokładnie taką samą charakterystykę brzmienia. Dzięki temu możemy zbudować system optymalnie dopasowany do konkretnej potrzeby, o odpowiednio dobranej mocy, nie obciążający konstrukcji, wykorzystywany swoją moc w pełni i pokrywający dźwiękiem dokładnie te strefy, które chcemy. W CiRAY zastosowano opracowane przez CODA Audio technologie, jak na przykład przetwornik DDP-Driver (Dual Diaphragm Planar-wave-driver), który zapewnia wysoką wierność reprodukowanego dźwięku. Wykonane w formie pierścieni membrany (w odróżnieniu od kopułkowych) pozwalają na redukcję zniekształceń, zwłaszcza w zakresie wysokich częstotliwości. Skuteczność takiej konstrukcji jest nawet do kilku dB (3-5) lepsza, ponieważ całość jest bardziej sztywna. Możliwe było uzyskanie większego promień membrany przy tej samej wielkości cewki, co daje niższy punkt podziału i bardziej spójną ogólną kierunkowość.

Moduły należące serii VCA mogą być elementami jednego grona, ponieważ mają tę samą szerokość, takie same rozwiązania riggingu – a co zapewne jeszcze bardziej istotne, mają dokładnie taką samą charakterystykę brzmienia.

Trzy moduły CiRAY mogą być zasilane przez pojedynczy kanał dedykowanego wzmacniacza LINUS14 DSP, dzięki czemu jeden taki wzmacniacz napędzi składające się z 12 modułów grono. Warto w tym miejscu podkreślić bardzo dobre pasmo przenoszenia, obejmujące zakres od 50 Hz do 22 kHz (-6 dB), co gwarantuje dobre przenoszenie basów nawet bez stosowania subwoofera, choć oczywiście firma ma w ofercie współpracujące z rodziną VCA subwoofery SC2-F (wyposażone w przetworniki 15”), zapewniające efektywne pasmo przetwarzania w zakresie od 35 do 200 Hz. Moduł CiRAY jest źródłem pasywny, trójdrożnym, który wyposażono w dwa niskotonowe przetworniki o średnicy 10 cali (z wodoodpornym stożkiem), średniotonowy 3,5 cala oraz wysokotonowy 1,75 cala. Punkty podziału (crossover) ustalone są na 560 Hz i 6,3 kHz. Źródło ma dwa gniazda wejściowe Neutrink (jedno NLT4M  i drugie Link z NL4FXX-W-S), nominalna impedancja wynosi 12 Ω. Moc AES/szczytowa wynosi odpowiednio 1400 W/5600 W, zaś maksymalny poziom SPL to 145 dB (A ważony). W systemie CiRAY zastosowano także firmową technologię CiCOUPLER Instafit Magnetic, która pozwala na zmianę poziomej dyspersji praktycznie bez użycia jakichkolwiek narzędzi – możemy zatem wybrać czy ma ona wynosić 60°, 90°, 120° czy też być asymetryczna. W zależności od konfiguracji grona, w którym znajdą się moduły, dyspersja pionowa może wynosić 0.5°, 1°, 2°, 2,5°, zaś od 3° do 10° jest regulowana w krokach co 1°. Jak zatem widać, cały system oferuje bardzo dużą elastyczność i może być dopasowany do konkretnej sytuacji, zapewniając oczekiwane w niej pokrycie. W przypadku omawianych źródeł udało się uzyskać bardzo dużą moc z modułu o kompaktowych rozmiarach, co wymagało nowej konstrukcji obudowy i rozwiązania problemów z odpowiednią wentylacją.

CODA Audio CiRAY

Z pomocą przyszła opatentowana technologia DAC (Dynamic Airflow Cooling), wykorzystująca indukcję cieplną poprzez zastosowanie jednoczęściowej konstrukcji, w której przegroda przednia oraz otwory wentylacyjne są wykonane z aluminium, w którym zamontowano wszystkie przetworniki. Obudowa ma w związku z tym konstrukcję hybrydową, wykorzystującą właśnie aluminium i sklejkę brzozową, a całość pokryto powłoką polimocznikową. CiRAY charakteryzuje się klasą szczelności IP54, a po zastosowaniu opcjonalnych elementów ochrony przed warunkami atmosferycznymi (złącz amfenolowych), uzyskujemy nawet IP55. Kompletny system może składać się z następujących elementów, modułów CiRAY, subwoofera SC2-F, wykonanego w technologii SC i z dwoma przetwornikami 15-calowymi, względnie SCV-F, kompaktowego subwoofera z 18-calowym przetwornikiem, albo większego, podwójnego modułu SCP-F (czyli posiadającego dwa 18-calowe drivery), a wreszcie LINUS T-RACK, 12-kanałowego racka, który przeznaczony jest do tras i rozwiązań mobilnych, zawierającego trzy wzmacniacze LINUS14, zdolnego zatem obsłużyć grono składające się z 12 modułów. CiRAY to bardzo cenny dodatek do rodziny VCA, plasując się pomiędzy flagowym modelem AiRAY z dwoma przetwornikami 12-calowymi, a wyposażonym w dwa 8-calowe ViRAY. Wszystkie trzy można dowolnie łączyć w ramach grona, uzyskując system idealnie dopasowany do naszych potrzeb.

LINUS6.4 – czterokanałowy, sieciowy wzmacniacz instalacyjny z procesorem DSP

Wzmacniacz CODA Audio LINUS6.4
Kolejną nowością marki CODA Audio jest czterokanałowy, sieciowy wzmacniacz instalacyjny z procesorem DSP, czyli LINUS6.4, oferujący moc 4 x 1 500 W (przy 2 Ω) lub 2x 3 000 W (przy 4 Ω), względnie 1x 3 000 W (przy 4 Ω) i 2x 1 500 W (przy 2 Ω). Urządzenie umieszczono w kompaktowej obudowie typu rack (o wysokości 1U). Jest to wzmacniacz klasy D, z przetwornikami cyfrowo-analogowymi, zasilaczem impulsowym SMPS z PFC. Wszystkie komponenty są zintegrowane na jednej płytce drukowanej. Znajduje się też na niej procesor DSP, który oferuje szereg algorytmów, w tym liniowe filtry fazowe (DS-FIR), które zapewnią doskonałą jakość dźwięku, czy też pasmowe limitery. Wzmacniacz może pracować w instalacjach stałonapięciowych (70/100 V) oraz niskoimpedancyjnych. Opcjonalnie może być wyposażony w interfejs Dante, standardowo posiada wejścia analogowe Phoenix, 8 dowolnie konfigurowalnych cyfrowych sygnałów audio poprzez CAT5e (LiNET).

CODA Audio LINUS6.4

W przypadku utraty zasilania sieciowego sterowanie nadal działa dzięki PoE. Na panelu czołowym znajduje się niewielki wyświetlacz IPS (240×240 pikseli). Urządzeniem można też sterować za pomocą sieci Ethernet (kontrola i monitorowanie), albo w aplikacji LINUS App za pomocą urządzeń mobilnych z wykorzystaniem wewnętrznego hotspotu Wi-Fi. LINUS6.4 charakteryzuje się bardzo dobrą jakością dźwięku, jego pasmo przenoszenia obejmuje zakres od 20 Hz do 20 kHz, zaś odstęp od szumów uzależniony jest od wejść, w przypadku analogowych wynosi powyżej 107 dB, a w przypadku cyfrowych nawet powyżej 110 dB (A ważone). Wewnętrzne próbkowanie odbywa się z częstotliwością 48 kHz (32 bity), zaś generalnie wzmacniacz może pracować z sygnałem cyfrowym o częstotliwości próbkowania 32 kHz/44,1 kHz/48 kHz/88,2 kHz/96 kHz/176,4 kHz/192 kHz. LINUS6.4 waży 5,75 kg i zalecane temperatury pracy zawierają się w przedziale od +5°C do +55°C.

Podczas ISE CADAC pokazał konsoletę CM-J50, która zapoczątkuje nową serię, prezentującą filozofię obsługi opartą na gestach i dużym ekranie dotykowym LCD – w tym wypadku o przekątnej 23,5 cala.

Konsoleta CADAC CM-J50
Cadac, znana i ceniona marka brytyjska, która jest na rynku od 1968 roku, zdecydowała się na parę posunięć biznesowych, które mają zmienić jej postrzeganie i pozwolić na jeszcze lepsze utrwalenie swojej pozycji. W jej ramach wyodrębniono zatem dwie nowe marki: Cadac Consoles oraz Cadac Immersive. O ile druga z nich (koncentrująca się – zgodnie zresztą z nazwą – na produktach związanych z dźwiękiem immersyjnym) będzie mieć siedzibę w Pekinie, pierwsza pozostanie stricte brytyjską i nadal będzie się zajmować urządzeniami do miksowania dźwięku. I właśnie podczas ISE zaprezentowano nową konsoletę CM-J50, która zapoczątkowuje nowa serię, prezentującą nową filozofię obsługi, opartą na gestach i dużym ekranie dotykowym LCD – w tym wypadku o przekątnej 23,5 cala. Od strony sprzętowej 6mamy tu układy FPGA/DSP oraz 96 kanałów wejściowych, 56 szyn wyjściowych (48 z nich konfigurowalnych jako AUX, grupy lub matryce), 16 grup VCA, 32 monofoniczne, względnie 16 stereofonicznych efektów, 31-pasmowy korektor graficzny oraz 4-pasmowy korektor parametryczny dla każdego wyjścia, korektor dynamiczny, czy automatyczny mikser Dan Dugan. Konsoletę wyposażono w 24-bitowe (pracujące z częstotliwością 69 kHz) konwertery A/D i D/A Delta-Sigma, 32/40-bitowe procesory SHARC, ponadto drugi ekran dotykowy do kontroli systemu (o przekątnej 6,5 cala). Zainstalowana jest karta Waves 64 x 64 oferująca 16 wejść analogowych, 8 wyjść analogowych oraz 8 wejść i wyjść cyfrowych AES. Z CM-J50 można również wykorzystać, dzięki dwóm portom MegaCOMMS, podłączone zdalnie stage boxy: CM-SR40, CM-SR24 lub CM-SR64.

CADAC CM-J50

Konsoleta ma także 24 kolorowe wyświetlacze OLED, których funkcję definiuje sam użytkownik, zaś wskaźniki wysterowania składają się z 20 segmentów. Ponadto na pokładzie jest 20 zmotoryzowanych tłumików. 20 wejść mikrofonowych jest w pełni programowalnych. Użytkownik ma także do dyspozycji 20 zmotoryzowanych tłumików. Warto też wspomnieć, że tak zaawansowany system cyfrowy charakteryzuje się minimalną, bo wynoszącą 0,5 ms gobalną latencją. Dwa porty MegaCOMMS (elektryczne BNC i optyczne LC) pozwalają na podłączenie zdalnych stageboxów, dostępnych w 3 wersjach: CM-SR40, CM-SR24 i CM-SR64. Pierwszy oferuje 32 wejścia i 8 wyjść analogowych, drugi 16 wejść i 24 wyjścia analogowe, a ostatni (o wysokości 7U) – 56 analogowych wejść i 32 analogowe wyjścia. Wszystkie trzy mają też 8 wejść i 8 wyjść cyfrowych AES3.

Hiszpańska firma AEQ zaprezentowała rozbudowane systemy interkomowe, jak Conexia, CrossNET, czy też nowy zdecentralizowany cyfrowy system bezmatrycowy Xpeak.

System interkomowy AEQ TP9000
Hiszpańska firma AEQ zaprezentowała z kolei rozbudowane systemy interkomowe, jak Conexia, CrossNET czy też nowy zdecentralizowany cyfrowy system bezmatrycowy Xpeak. Produkty tej marki można znaleźć w wielu miejscach, jak teatry, domy kultury, obiekty sportowe – są zresztą chętnie wykorzystywane przez komentatorów sportowych. TP9000 z kolei to nowa seria paneli użytkownika, które są kompatybilne z systemami  Conexia i CrossNET. Urządzenia wchodzące w skład tych systemów oferują równie doskonałe funkcje i parametry, jak seria 8000, a przy tym bardzo przyjazną i wygodną obsługę, opartą na 4 przyciskach i kolorowych wyświetlaczach RGB. Wyposażono je w funkcje mów oraz słuchaj i indywidualną kontrolę poziomu każdego kanału komunikacji. Urządzenia wykonane są w postaci modułu rackowego o wysokości 1U. Dźwięk jest digitalizowany i przetwarzany z rozdzielczością 24-bitową (48 kHz), co zapewnia pasmo przenoszenia w zakresie do 20 Hz do 20 kHz, minimalizując potencjalne zniekształcenia i szumy. TP9000 jest kompatybilny z Dante i AES67. Na pokładzie mamy DSP, który pozwala na przetwarzanie sygnału w celu eliminacji akustycznego echa, automatyzację wyrównania poziomu, czy barwy głosu stosownie do każdego z użytkowników.

APEX CloudPower CP716D to 16 kanałowy wzmacniacz instalacyjny klasy D, wyposażony w Dante i przeznaczony przede wszystkim do pracy w miejscach, gdzie mamy do czynienia z wieloma strefami czy też z dźwiękiem immersyjnym.

Wzmacniacz instalacyjny APEX Cloudpower CP716D
CloudPower CP716D to 16 kanałowy wzmacniacz instalacyjny klasy D, wyposażony w  Dante i dedykowany przede wszystkim do pracy w miejscach gdzie mamy do czynienia z wieloma strefami, czy też z dźwiękiem immersyjnym. Wykonany jest w formie modułu rackowego 1U. Oferuje 16 kanałów o mocy 700 W każdy, pokładowy DSP, zintegrowaną sieć Dante 16 x 16 (96 kHz), 4 analogowe wejścia (które mogą być użyte jako źródła rezerwowe), a także własny hotspot Wi-Fi. Całość skonstruowano tak, by połączyć ze sobą dużą liczbę wejść i wyjść, pracę w sieci i tym samym obsłużyć dużą liczbę głośników. Pracę wzmacniacza można monitorować i kontrolować za pośrednictwem usług w chmurze APEX Cloud, a sam interfejs użytkownika jest bardzo prosty i intuicyjny – dostęp uzyskujemy poprzez dowolną przeglądarkę internetową i nie ma konieczności instalowania żadnego oprogramowania. Urządzenie łączymy z siecią przewodowo za pomocą LAN Ethernet. Ma ono także własne, wewnętrzne źródło streamingu. Oczywiście istnieje także możliwość wykorzystania w pełni samodzielnego, bez podłączania do sieci.

APEX Cloudpower

Wyświetlacz OLED został tak opracowany, że jest bardzo czytelny w każdych warunkach, czy to po ciemku, czy w świetle dziennym. Wzmacniacz jest także przyjazny dla środowiska, bowiem charakteryzuje się bardzo wysoką wydajnością przy jednoczesnym niskim poborze mocy, który radykalnie spada w czasie spoczynku. CP716D oparto na  autorskiej architekturze GlidePath, która wykorzystuje sprzężenie DC w ścieżce sygnału, dzięki temu redukując przesunięcia czasowe oraz zniekształcenia związane ze sprzężeniem AC. Efektem są wyraziste basy, doskonała prezencja i czytelność górnych pasm i ogólnie czysty dźwięk wysokiej jakości. Wzmacniacz wykorzystuje także True Cone Excursion, która polega na dostarczaniu wyższej mocy podczas krótkiego impulsu początkowego i jej redukcji po zaniku sygnału. Wpływa to na subiektywny odbiór głośności, ale także wydłuża żywotność samych głośników. Urządzenie jest przystosowane do pracy z zasilaniem 100-240VAC. Korekcja współczynnika mocy (Active Power Factor Correction) optymalizuje zasilanie.

Czterokanałowy wzmacniacz matrycowy klasy D – RCF DMA 504

Wzmacniacz matrycowy RCF DMA 504
DMA 504 to czterokanałowy wzmacniacz matrycowy klasy D, oferujący moc 4 x 500 W i charakteryzujący się pasmem przenoszenia obejmującym zakres od 20 Hz do 20 kHz. Urządzenie zawiera w sobie już presety optymalizowane pod kątem głośników tej samej marki, ma też specjalny algorytm wzmacniacza niskich częstotliwości. Wyposażono go w filtry fazowe FiRPHASE, a także akcesoria do zdalnego sterowania. Wewnętrzny DSP oferuje korekcję, PEQ, filtry FIR, wzmocnienie basu, limitery, kompresory i korekcję środowiskowa. Wejścia i wyjścia można dowolnie konfigurować. Urządzenie wykonane jest w postaci modułu rack o wysokości 2 U. Przeznaczone jest do stosowania w wielu instalacjach, jak sieci handlowe, centra konferencyjne, edukacyjne, rekreacyjne, bary, obiekty hotelowe i wiele innych. Może odtwarzać muzykę, która ma stanowić tylko tło, ale także taką, która znajdzie się na pierwszym planie. DMA 504 ma 2 stereofoniczne wejścia liniowe (gniazda RCA), 1 symetryczne wejście mikrofonowe/liniowe z zaciskiem śrubowym, a także monofoniczne wyjście liniowe z filtrem dolnoprzepustowym, przeznaczone do podłączenia aktywnego subwoofera. Za pomocą złącza RJ 45 można podłączyć do 4 konsol BM 404, a do każdego kanału wyjściowego można podłączyć naścienny panel RC 401, do zdalnego sterowania. Wzmacniacz można podłączyć do sieciowego zarządzania RDNet, które jest platformą do zarządzania i kontroli systemów dźwiękowych, która bazuje na własnym protokole sieciowym.

Firma RCF ma w ofercie także 4-kanałowe wzmacniacze wysokiej mocy wyposażone w DSP, należące do serii XPS.

Firma RCF ma w ofercie także 4-kanałowe wzmacniacze wysokiej mocy wyposażone w DSP, należące do serii XPS. Charakteryzują się mocą ciągłą 4 x 4000 W (przy 2,7 Ω), a wykonano je w postaci modułów rack o wysokości 2 U. Oferują przetwarzanie z częstotliwością próbkowania 96 kHz i 40-bitowy floating-point. Podobnie jak w przypadku modelu omówionego przed chwilą, także seria XPS ma presety dla głośników tej samej marki. Omawiane urządzenia przeznaczone są do instalacji wymagających dużej mocy, takich jak duże hale, obiekty sportowe, koncertowe, parki rozrywki itp. Zapewniają pełne zarządzanie za pośrednictwem RDNet. Wyposażone są także w panele dotykowe TFT o przekątnej 4,3 cala.

Podsumowanie
Oferta dystrybucyjna firmy Tommex poszerzyła się o szereg wartościowych produktów, które odpowiadają na potrzeby współczesnych odbiorców, nadając się do wielu instalacji – zarówno stałych, jak i mobilnych, zawsze też gwarantując dźwięk wysokiej jakości. Takie są zresztą oczekiwania rynkowe i producenci starają się je spełniać. Jakość i niezawodność są dziś bardzo w cenie i omówione w niniejszym tekście modele z pewnością charakteryzują się tymi cechami.

Tekst: Dariusz Mazurowski, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia