O przygotowaniach oprawy wizualnej tegorocznej edycji PRG LEA i pokazu PRG prezentowanego w trakcie trwania Prolight + Sound, początkach w branży i najważniejszych produkcjach w karierze rozmawiałem z Jerrym Appeltem, jednym z najlepszych i najbardziej wziętych realizatorów światła na świecie.
Tradycją stało się już, że każdego roku w trakcie targów Prolight + Sound hala Festhalle Frankfurt jest zamieniana w ogromny showroom jednej z najlepszych firm rentalowych na świecie – PRG. Tak było i w tym roku. Jednak jeszcze zanim rozpoczęły się frankfurckie targi, odbyła się jedenasta już edycja rozdania wyjątkowych nagród PRG Live Entertainment Award (LEA), w trakcie których w przeciwieństwie do wielu innych tego rodzaju gal uwaga skupia się przede wszystkim na tym, czego nie widzi zgromadzona przed sceną publiczność. W tym roku mieliśmy przyjemność po raz pierwszy gościć na gali, gdzie przyglądaliśmy się towarzyszącym im rozwiązaniom. Sięgająca w swojej historii roku 1982 firma PRG jest obecnie jednym z największych na świecie rentalowców, w magazynach którego znajduje się praktycznie wszystko, czego wymaga dzisiejsza branża live. Dzięki temu sprzęt i ekipa firmy są obecne na największych produkcjach i trasach koncertowych na całym świecie. Tym, co jest jednak szczególne dla PRG, jest fakt, że firma ma na swoim koncie szereg różnorodnych urządzeń i rozwiązań technologicznych, jakie na przestrzeni lat wyznaczały trendy wielu światowych tras koncertowych i wskazywały kierunek dla producentów sprzętu.Od 2010 roku firma PRG jest tytularnym sponsorem wyjątkowej gali rozdania nagród Live Entertainment Awards, odbywającej się w przededniu targów Prolight + Sound we Frankfurcie. LEA to jednak niezwykły plebiscyt – w trakcie gali, którą w tym roku na żywo oglądało ponad tysiąc czterystu gości, a za pośrednictwem streamingu live wiele więcej – nie są jednak nagradzani wokaliści czy instrumentaliści, ale wszystko to, co stoi (dosłownie i w przenośni) za ich występami. Wśród kategorii w tym roku znalazły się takie pozycje jak: hala roku, stadion roku, tournée halowe roku, klub roku, manager roku, promotor czy agencja koncertowa roku.PRG LEA jest wyjątkowa z jeszcze jednego powodu. Przed sceną w trakcie gali zasiada praktycznie tylko branża. Za sprawą tego producenci sprzętu estradowego bardzo dbają o to, aby to właśnie ich produkty znalazły się w Festhalle, wspierając całe wydarzenie. O znaczeniu imprezy może świadczyć również fakt, że wiele z produktów jest użytych po raz pierwszy właśnie tutaj.System audio bazował w tym roku na systemie marki Meyer Sound. Grona główne składały się z szesnastu elementów MICA na stronę, z sześcioma subwooferami 750-HP zainstalowanymi za gronami głównymi. Cały system był sterowany dwoma procesorami Galileo 616. Zarówno miks frontu, jak i monitorów odbywał się na konsoletach Yamaha CL5 współpracujących ze stageboxami RIO. Transmisja sygnałów odbywała się za pomocą protokołu Medior Net firmy Riedel, z oferty której pochodziły również interkomy.Na scenie pracowały bezprzewodowe systemy mikrofonowe Shure UHF-R oraz najnowszy, cyfrowy system serii 6000 firmy Sennheiser. Odsłuchy IEM były obsługiwane za pomocą nadajników SR 2050 IEM tego samego producenta.Ogromne wrażanie na wszystkich gościach gali i codziennych pokazów zrobiła przygotowana oprawa wizualna. Do jej realizacji zastosowano m.in. sześć projektorów Panasonic PT-RZ31K, cztery projektory Barco HDF-W30, ekran wideo LED ROE Black Pearl o wielkości 28 m2 i rozdzielczości P3.9, 260 m2 ekranów wideo LED ROE MC7-HB. Content wideo był dostarczany z media serwerów d3 Technologies 2x2plus i 4x4pro. Wśród opraw oświetleniowych znalazły się takie urządzenia jak: Icon Beam (196 sztuk), 64X VL5 z customowymi ringami Halo LED, sześć PRG kontrolery followspotów Ground Control, dwa Robert Juliat Lancelot, siedemdziesiąt dwa VL 3500 Wash, sześćdziesiąt sześć VL3000 Spot, sześćdziesiąt sześć VL3500Q, sto trzy GLP X4 Bar 10, sto dziesięć GLP X4 Bar 20, dwadzieścia sześć GLP Atom Sixlite, sto dwadzieścia osiem GLP Atom, dwanaście GLP X4 Smart White, czterdzieści jeden GLP X4 L, pięćdziesiąt sześć GLP X4 XL, pięćdziesiąt cztery GLP JDC-1 Strobe. Cały system oświetlenia był sterowany za pomocą sześciu konsolet MA Lighting grandMA2 full size i czterech grandMA2 Light, dwudziestu czterech procesorów MA NPU i dwóch serwerów wideo MA Lighting MA VPU.Podobnie jak w poprzednich latach już następnego dnia po gali, co pół godziny w Festhalle prezentowane było specjalnie przygotowane show, w trakcie którego prezentowano wszystkie rozwiązania techniczne obecne na gali i znacznie więcej. W trakcie codziennych pokazów oprawa wizualna została uzupełniona o olbrzymią matrycę z kulami LED RGB zawieszonymi na systemie wyciągarek Winch One firmy Stage Kinetik. Łącznie w trakcie produkcji wykorzystano aż dwieście dziesięć punktów riggingowych. Warto wspomnieć, że również ekrany na scenie oraz kratownice, na których wisiało oświetlenie, były zainstalowane na systemie automatyki scenicznej, dzięki czemu w trakcie kolejnych występów scena wielokrotnie zmieniała swój układ.O przygotowaniach oprawy wizualnej tegorocznej edycji PRG LEA i pokazu PRG prezentowanego w trakcie trwania Prolight + Sound, początkach w branży i najważniejszych produkcjach w karierze rozmawiałem z Jerrym Appeltem, jednym z najlepszych i najbardziej wziętych realizatorów światła na świecie.