Rozmowa z Neilem Colquhounem oraz Danielem Rosem z firmy EPSON

„Trwałość i stabilna oferta to klucz do sukcesu”. Wielu producentów dba o to, aby każdego roku na swoim stoisku targowym zaprezentować jak najwięcej nowości. Pojawiające się w niewielkich odstępach czasu nowe czy cyklicznie modernizowane wersje już istniejących produktów z punktu widzenia klientów nie są jednak pożądaną strategią. Firmy rentalowe podejmując decyzję o dużej inwestycji, bardziej oczekują produktu stabilnego i takiego, który będzie odpowiadał na jego wymagania dzisiaj i w przyszłości. Podobne podejście prezentuje firma Epson, która skupia się na opracowywaniu technologii i produktów, które tylko po bieżących aktualizacjach oprogramowania będą służyły swoim użytkownikom przez wiele lat.

Jak co roku, firma Epson przygotowała na targi ISE imponujące stoisko z ogromną ilością sprzętu jednak w tym roku producent nie skupiał się na konkretnych urządzeniach, ale na prezentacji, jak poszczególne rozwiązania mogą pracować w kompletnych instalacjach odpowiadając na różne wymagania rynku. O tym, jakie rozwiązania znajdują się w ofercie firmy Epson i jakie nowe technologie można było zobaczyć na stoisku producenta w trakcie targów ISE 2020 opowiedzieli nam: Neil Colquhoun, dyrektor firmy Epson odpowiedzialny za Europę, Bliski Wschód i Afrykę oraz Daniel Rose, dyrektor ds. produktów.

Łukasz Kornafel, Muzyka i Technologia: Jakie są najnowsze produkty marki Epson, które prezentujecie w trakcie tegorocznych targów ISE?
Neil Colquhoun, Epson:
Na naszym stoisku pokazaliśmy produkty, ale także kompletne rozwiązania. To, co zawsze podkreślamy, to fakt, że trzeba rozmawiać nie tylko o produktach, ale o rozwiązaniach, w tym także o oprogramowaniu, o którym również opowiem. Jeżeli mówimy o premierowych urządzeniach, zaprezentowaliśmy w tym roku nowy model EB-L30000U. To obecnie nasz flagowy produkt o mocy 30 000 lumenów, będący następcą znajdującego się wcześniej w naszej ofercie najjaśniejszego projektora o mocy 25 000 lumenów. Poza standardową wersją czarną jest on dostępny również w kolorze białym, co czyni go unikatowym rozwiązaniem o takiej mocy na rynku. Co więcej, decyzja o tym zapadła w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku i zapytania samych klientów. Projektor ten zadebiutował wraz z nowym obiektywem ultrakrótkiego rzutu ELPLX03 o współczynniku 0,35:1, uzupełniającym dotychczasową ofertę obiektywów UST. Kolejną nowością jest model L20000UNL. Zadebiutował on już kilka miesięcy wcześniej, jednak teraz pokazujemy go w nowej, odświeżonej wersji. Ponadto chciałbym wspomnieć również o urządzeniu EB-L12000Q, który jest pierwszym na rynku projektorem 3LCD o jasności 12 000 lumenów i natywnej rozdzielczości 4K. Gdy weźmiemy pod uwagę niezwykle istotne rynki symulacji czy rozszerzonej rzeczywistości, to bardzo ważne jest, aby mieć w ofercie urządzenia, które będą odpowiadały ich wymaganiom i zapewniały natywne 4K, a nie pixel shift. Kolejnym prezentowanym przez nas modelem, który powstał za sprawą słuchania opinii i potrzeb klientów, jest projektor EB-L1070U. To rozwiązanie 3LCD o mocy 7000 lumenów łączące wysoką jasność, kompaktowy rozmiar i niską wagę. Omawiając obszar urządzeń przenośnych, warto wspomnieć również o EB-L1755U o jasności 15 000 lumenów, który może przenieść jedna osoba, co jest niezwykle ważne w szczególności, gdy mówimy o rynku eventowym, mobilnych ekspozycjach czy czasowych instalacjach immersyjnych. Te wspomniane przeze mnie modele pokazują, że klienci znajdą w naszej ofercie szeroką ofertę produktów od 5500 do 30 000 lumenów i zaledwie dwanaście obiektywów, które w zupełności pokrywają pełny zakres ogniskowych i odpowiadają na wszystkie wymagania klientów. Korzystając z produktów konkurencyjnych marek, chcąc obsłużyć ten sam zakres projekcji, klienci często są zmuszeni kupić nawet trzykrotnie więcej obiektywów…

Od wielu lat słuchamy naszych odbiorców i zawsze zwracają oni uwagę, że chcą produktów, które będą stabilne, długowieczne i proste w konfiguracji i obsłudze. Wychodzimy z założenia, że trwałość i stabilna oferta jest naszym kluczem do sukcesu. Nasi klienci konsekwentnie mówią nam, że nie chcą nowych produktów pokazywanych co sześć miesięcy, które będą miały symboliczne zmiany w funkcjonalności, podczas gdy chcą produktów o wysokiej trwałości. Cykl sprzedaży produktów na rynku pro AV to dwanaście, osiemnaście miesięcy lub dwadzieścia cztery miesiące. Gdy firma rentalowa buduje swój park sprzętowy, inwestując w niego potężne środki finansowe, a za chwilę pojawiają się nowe wersje urządzeń, to posiadany przez nich sprzęt drastycznie traci swoją wartość. Chcemy oszczędzić naszym klientom borykania się z takimi problemami. Mówiąc o produktach, które prezentujemy w tym roku na naszym stoisku, nie można oczywiście nie wspomnieć o modelu LightScene EV-100, który zamienia statyczne obrazy w przestrzeni sklepu, baru czy restauracji w immersyjne doświadczenia, angażujące klientów.

W ofercie firmy Epson znajdują się projektory od 5500 do 30 000 lumenów i zaledwie dwanaście obiektywów, które w zupełności pokrywają pełny zakres ogniskowych i odpowiadają na wszystkie wymagania klientów.

Czy Twoim zdaniem są jakieś kluczowe różnice, gdy porównamy projektory marki Epson przeznaczone do rentalu z tymi dla rynku instalacyjnego?
Daniel Rose, Epson: To, co zawsze podkreślamy i co jest kluczowe dla naszej filozofii, to fakt, że mamy jednolitą, kompleksową linię produktów. Nie mamy dwóch, trzech modeli o takiej samej mocy, ale przeznaczonych na różne rynki, za to każdy z naszych produktów może pracować wszędzie. Dzięki temu oferta Epson jest znacznie bardziej czytelna dla klientów, a nam pozwala na lepsze i bardziej efektywne zarządzanie wszystkimi produktami i robienie strategicznych planów na przyszłość.

Czy to oznacza, że dokładnie te same produkty mogą pracować zarówno w rentalu, jak i w instalacjach stałych?
NC: Oczywiście! Tak jak powiedział Daniel, niewątpliwą zaletą jednolitej oferty projektorów jest to, że jest ona prosta, dlatego klient od razu wie, który model powinien wybrać. Jedynymi parametrami, które różnicują produkty, są kolor (w ofercie znajdują się zarówno białe, jak i czarne modele) oraz to, że część projektorów należy do tzw. rodziny produktów profesjonalnych, adresowanych do najbardziej wymagających instalacji i zastosowań rentalowych. Jednak jeszcze raz pragnę podkreślić, że nie ma podziału tych urządzeń na rynki. Dla takiej firmy jak Epson produkt jest bardzo ważny, jednak gdy mówimy o zastosowaniu naszych urządzeń na rynku rentalowym i w instalacjach stałych, wiele naszych działań nie jest związanych bezpośrednio z funkcjami produktów. Pozwól, że podam przykład. Europa jest „zagłębiem” konsultantów z obszaru pro AV i osób sporządzających specyfikacje, ale równocześnie na porządku dziennym jest to, że konsultant czy projektant instalacji z Niemiec przygotowuje projekt, który będzie zrealizowany w Dubaju, a projekt np. dla Emiratów Arabskich powstaje w Hiszpanii. Dlatego wkładamy bardzo wiele wysiłku i środków, aby niezależnie od kraju, w którym korzysta się z naszych produktów, zawsze był to ten sam Epson bez lokalnych modyfikacji utrudniających integrację. Zarówno ja, Daniel, Leon, jak i cały team, przykładamy ogromną wagę do tego, aby tworzyć jeden, spójny biznes EMEA. Przykładowo, gdy mówimy o Expo 2020, które odbędzie się w Dubaju, mamy tam świetnie funkcjonujące, lokalne biuro, w którym pracuje pięćdziesięcioosobowy team. Dzięki temu niezależnie od tego, w jakiej części naszego regionu projekt zostanie zrealizowany, będziemy mieli tych samych specjalistów, ten sam serwis i identyczną gwarancję. W wielu wypadkach jest to dla naszych klientów znacznie ważniejsze niż samo urządzenie. Marka to znacznie więcej niż sam produkt.

Bazując na Waszych doświadczeniach i wymaganiach płynących z rynku, jakie są dzisiaj kluczowe protokoły służące do dostarczenia sygnału do projektorów?  
DR: Obecnie na rynku jest kilka standardów, które funkcjonują równolegle. Oczywiście cały czas widać dominację HDMI, ale widzimy również odradzanie się standardu Display Port, szczególnie popularnego w projektorach o rozdzielczościach Full HD. W zastosowaniach profesjonalnych, naturalnie wiodącym standardem jest SDI w najnowszej odsłonie 12G. W naszych najnowszych produktach postanowiliśmy rozwiązać kwestię dostarczania sygnału w sposób dający naszym klientom pełną dowolność. Złącza znajdują się na wymiennych kartach, dzięki czemu użytkownik może uzbroić projektor dokładnie w takie protokoły, jakich wymaga dana instalacja czy zastosowanie. Dzięki temu, gdy potrzebujemy np. komunikacji wykorzystującej światłowód, możemy wpiąć odpowiednią kartę i podać sygnał w taki sposób. Co więcej, jeżeli w przyszłości pojawią się nowe protokoły, już jesteśmy na nie gotowi i nasze projektory wciąż będą na czasie. Jeżeli chodzi o protokoły sieciowe, wciąż najpopularniejszym jest HDBaseT, ale cały czas się to zmienia i tak naprawdę jest dziś kilka konkurencyjnych rozwiązań. Myślę, że w okresie kilku lat jedno z nich stanie się tym dominującym.

Daniel Rose, dyrektor ds. produktów i Neil Colquhoun, dyrektor firmy Epson odpowiedzialny za Europę, Bliski Wschód i Afrykę

Powiedzieliśmy o różnorodnych metodach dostarczania sygnału wideo do projektorów, a jak wygląda kwestia monitorowania ich pracy i zdalnego zarządzania? Czy w ofercie firmy Epson znajdziemy również takie rozwiązania działające bezprzewodowo?
DR:
Mamy wiele różnych narzędzi, które mogą być używane wspólnie lub niezależnie. Epson Projector Professional Tool (EPPT) pozwala na zdalne zarządzanie wieloma projektorami, nawet w najbardziej rozbudowanych instalacjach. Z pomocą oprogramowania Epson Projector Manager możemy z poziomu ekranu komputera zarządzać nawet 2056 projektorami – trzeba wiedzieć ta liczba to więcej urządzeń niż pracuje nawet na największych uniwersytetach. Dzięki temu jednak, że to system bazujący na protokole IP, urządzenia nie muszą znajdować się w jednym budynku, ani nawet kompleksie budynków. Z poziomu aplikacji można zarządzać setkami projektorów rozproszonych na całej kuli ziemskiej np. w sieci sklepów czy restauracji. Z punktu widzenia naszych klientów najważniejsze jest, przede wszystkim, że aplikacje, o których mówię są bezpłatne, nie pobieramy dodatkowych środków za ich używanie. To dodatkowa wartość naszych produktów, która jest wliczona w cenę.

Jak zmienił się rynek i Wasza pozycja na nim, gdy pojawiły się pierwsze projektory laserowe?
NC: Trudno odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ w 2016 roku, gdy weszliśmy w projektory laserowe równocześnie wprowadziliśmy wiele zmian do naszych urządzeń. Udoskonalenia nie ograniczyły się tylko do samego źródła światła, ale objęły również wiele innych parametrów. Nasze urządzenia zyskały wyższą jasność, stały się mniejsze, lżejsze, bardziej funkcjonalne itd. Jednak wprowadzenie technologii laserowej do naszych produktów ma nieco inny wymiar. Firma Epson jest wiodącą marką w zakresie technologii projekcyjnej od 2001 roku. Gdy zaczynaliśmy przygodę z rynkiem pro AV pytaliśmy naszych klientów, jakie powinny być kluczowe cechy produkowanych przez nas rozwiązań. W większości przypadków odpowiedź była dokładnie ta sama: chcemy pracować w trybie: „zainstaluj i zapomnij”. Klienci oczekiwali produktów uznanej marki, zapewniających jasny obraz wysokiej jakości i długiej żywotności.

Neil Colquhoun, dyrektor firmy Epson odpowiedzialny za Europę, Bliski Wschód i Afrykę, Daniel Rose, dyrektor ds. produktów i Leon Mclean, menadżer produktu ds. wyświetlaczy profesjonalnych i inteligentnych okularów AR

Czy Waszym zdaniem 50 000 lumenów jest wartością graniczną, jeżeli chodzi o moc projektorów?
NC: Nasze spojrzenie na tę kwestię jest bardzo proste i bazuje również na zdaniu klientów. Jeżeli użytkownik chce mieć do dyspozycji odpowiednio dużą liczbę lumenów, może to osiągnąć za pomocą jednego projektora lub kilku zestackowanych. Na naszym stoisku w trakcie tegorocznych targów ISE mieliśmy dwa połączone projektory, które zapewniały moc 60 000 lumenów. Mając dwa projektory po 30 000 lumenów, możesz obsłużyć z ich pomocą zarówno małe realizacje, ograniczając nieco moc, jak i największe przedsięwzięcia, łącząc dwa i więcej projektorów. Mając jeden projektor 50 000 lumenów, będzie on pracował kilka razy do roku, resztę czasu spędzając w magazynie. Dlatego, rozmawiając z naszymi klientami, widzimy, że nie jest dla nich najważniejsze z ilu projektorów jest wyświetlany obraz – bardziej liczy się tu efekt, a więc liczba lumenów na danej powierzchni na ekranie. Dla nas jako producenta najważniejsze jest to, jak często nasze urządzenia będą wykorzystywane przez klientów w ich realizacjach, i tym samym jak szybko zarobią na siebie. Kolejną zaletą łączenia kilku projektorów zamiast korzystania z jednego o wielkiej mocy jest bezpieczeństwo i redundancja. Jeżeli nawet jeden z projektorów przestanie świecić, stracimy tylko część mocy, a nie cały wyświetlany obraz.

DR: Odpowiadając bezpośrednio na Twoje pytanie, uważam, że jedynymi przeszkodami, które mogą stać na drodze do stworzenia projektora o wyższej mocy niż 50 000 lumenów są wielkość i cena takiego urządzenia. My oczywiście możemy wyprodukować projektor o mocy 100 000 lumenów, ale będzie on zajmował cały pokój i będzie kosztował sześć, siedem razy tyle, co projektor o mocy 30 000 lumenów. Naszym zdaniem znacznie większy sens ma produkcja kompaktowych i uniwersalnych produktów, które dają znacznie więcej możliwości. Jednak projektory to nie wszystko. W tym roku dużo miejsca poświęcamy również oprogramowaniu, zarówno narzędziom programowym, jak i uaktualnieniom firmware’u. W naszej ofercie są kompleksowe rozwiązania, które ułatwiają i automatyzują proces łączenia projektorów. Stawiamy dwa projektory i wykorzystując zintegrowaną kamerę, wbudowaną w urządzenie system sam łączy projektory z dokładnością do pół piksela. Co więcej również stackując i blendując projektory, wystarczy spiąć je razem w sieć, nacisnąć przycisk i można iść na kawę, a gdy wrócimy 95% pracy będzie wykonane za nas.

Jakie są plany firmy Epson na kolejne dwanaście miesięcy?
NC: Jak wspomniałem już wcześniej, patrzymy na rynek w znacznie dłuższej perspektywie niż tylko dwunastu miesięcy – jest to bardziej trzy, pięć lat. Wierzymy, że w kolejnych latach firma Epson będzie wpływała na rozwój całego rynku technologii projekcyjnej. Coroczny wzrost w obszarze projektorów o mocy 6000 lumenów to aż 10%! W kilku ostatnich miesiącach wyniósł on nawet więcej, bo ponad 15%! Jak widać, rynek cały czas się rozwija. Z całą pewnością w dalszym ciągu będziemy słuchać naszych klientów, identyfikować ich potrzeby i odpowiadać na nie. Wciąż bardzo istotna w naszych produktach będzie jasność, ale także waga i kompaktowe wymiary projektorów. Będziemy się starali, aby projektory o wyższej mocy zachowywały cały czas takie same gabaryty i wagę. Przez cały czas będziemy wprowadzali nowe uaktualnienia oprogramowania do urządzeń, które już teraz są na rynku, tak aby cały czas były one aktualne i spełniały najwyższe wymagania klientów. Tak jak wspomniałem, naszą siłą jest stabilna i jednolita oferta. Cały czas prowadzimy również wnikliwe badania nad nowymi produktami wpisującymi się w technologię rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości.

Rozmawiał: Łukasz Kornafel, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Muzyka i Technologia

Polecamy

Najchętniej czytane artykuły

Newsletter

Zapisz się na newsletter, a nie ominie Cię żadna ważna informacja.

Close Menu
Zamknij