Tegoroczne targi we Frankfurcie przyniosły wiele nowości z departamentu dźwięku. Firma Soundcraft na największych targach branżowych zaprezentowała flagowe konsolety serii Vi w nowych odsłonach.
Tegoroczne targi we Frankfurcie przyniosły wiele nowości z departamentu dźwięku. Firma Soundcraft na największych targach branżowych zaprezentowała flagowe konsolety serii Vi w nowych odsłonach. Konsolety te mają zastąpić bardzo uznane i często goszczące w riderach konsolety Vi4 oraz Vi6. Zapowiedzią odmłodzonej linii flagowych konsolet producenta była konsoleta Vi3000, mająca niedawno swoją premierę. Teraz do tego modelu dołączyły różniące się wielkością konsolety oznaczone jako Vi5000 i Vi7000. Nowe modele, zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi, zapewniają użytkownikowi przyrost mocy obliczeniowej i funkcjonalności względem poprzedników. Pozwalają przyjąć 128 kanałów wejściowych, pracę z 32 szynami miksowania, w pełnej konfiguracji to natomiast aż 384 kanały I/O, z których wszystkie mogą być źródłami sygnałów na potrzeby rejestracji. Za jakość dźwięku w konsolecie odpowiadają ultraniskoszumowe preampy mikrofonowe oraz processing sygnału pozwalający pracować z częstotliwością 96 kHz oraz czterdziestobitowym zmiennoprzecinkowym przetwarzaniem audio.Konsolety zostały wyposażone w opatentowany system 3D Vistonics II. Każdy interfejs odpowiada za osiem kanałów wejściowych i zawiera ekran dotykowy z szesnastoma enkoderami obrotowymi oraz szesnastoma przełącznikami. To wszystko daje szybki i łatwy dostęp do parametrów poszczególnego toru, w tym elementów związanych z krosowaniem sygnału, poziomem wejściowym, opóźnieniem, kontrolą filtrów dolno- i górnoprzepustowych, czteropasmowym korektorem parametrycznym, kompresorem, limiterem, bramką szumów, de-esserem oraz konfiguracją panoramy. Konsolety wyposażono w system Soundcraft FaderGlow zapewniający łatwą identyfikację zadań przypisanych poszczególnym faderom dzięki ich podświetlaniu. Urządzenia można kontrolować poprzez iPad przy pomocy ViSi Remot, mogą także pracować w trybie offline z wirtualnym edytorem Vi.Vi5000 i Vi7000 to także wiele zmian w oprogramowaniu, które dzięki zaawansowanym możliwościom edycyjnym, konfiguracyjnym oraz rozbudowanym elementom związanym z zapisem ustawień pozwalają znacznie przyspieszyć pracę. Dzięki szeregowi rozwiązań technicznych, konsolety sprawdzą się doskonale jako dedykowane stoły monitorowe, jak również – w przypadku konieczności miksowania z jednego miejsca – i FOH, i MON. Wśród tych rozwiązań można wskazać możliwość przełączenia wszystkich szyn miksujących w stereo, na przykład na potrzeby odsłuchów in-ear, cztery punkty insertowe na każdym kanale wejściowym (przed korekcją, po kompresorze, przed i po faderze), VCA dla auksów czy możliwość zautomatyzowanego miksowania mikrofonów ambientowych w trakcie przerw między piosenkami dzięki zaawansowanej kontroli bramki oraz duckera na szynach miksujących w konsoli.Przełomowym rozwiązaniem nowych modeli konsolet jest możliwość monitoringu zarówno mikrofonów spod znaku AKG, ale również rozwiązań marki Shure. Dzięki systemowi VM2 (Vistonics Microphone Monitoring) realizator wprost z konsolety ma wgląd w takie elementy jak stan baterii w nadajnikach, status RF, mutowanie mikrofonu czy informacje o ewentualnym przesterowaniu sygnału.Na pokładzie konsolet znalazł się również szereg wirtualnych narzędzi bazujących na analogowych modelach, w tym BSS DPR901ii (equalizer dynamiczny), korektor graficzny bazujący na BSS960 czy efekty Lexicon z czternastoma efektami typu reverb, siedmioma delay i ośmioma pitch shifter.Oczywiście użytkownik może rozszerzyć liczbę wirtualnych procesorów dzięki pełnej integracji konsolet z Realtime Rackiem spinanym z konsoletą po MADI. Wraz z wprowadzeniem konsolet Vi5000 oraz Vi7000, firma Soundcraft zaprezentowała nowy outboard do konsolet, dający zarówno więcej możliwości w zakresie połączeń możliwych do przyjęcia i oddania rodzajów sygnału, a także odznaczające się większą mocą obliczeniową. Local rack w najnowszej odsłonie pozwala pracować z 384 kanałami I/O, jest wyposażony w karty do pracy z dwoma stageboksami, dwie karty do rejestracji oraz interface Realtime Rach MADI. Komunikacja między local rackiem a stageboksami odbywa się przy pomocą kabli Cat5 oraz Cat7 (złącza Amphenol RJF); w przypadku pracy na dużych odległością można zaopatrzyć system w złącza do światłowodu, dzięki czemu odległość między sceną a konsoletą może wynosić nawet 1,5 km.Local rack ma szesnaście analogowych wejść liniowych, trzy analogowe wejścia mikrofonowo-liniowe, wejście dla mikrofonu talkback, a także osiem par AES/EBU. Jeżeli chodzi o wyjścia, jest tutaj szesnaście wyjść liniowych, osiem par AES/EBU, a także wyjścia na potrzeby monitorów stojących na stanowisku FOH czy MON. Stageboksy są wyposażone w sześćdziesiąt cztery wejścia mikrofonowo-liniowe, trzydzieści dwa wyjścia analogowe, mogą być wyposażone w szereg kart I/O jak Dante, Blulink, Cobranet, Aviom A-Net 16 czy Ethersound. Co ważne, Vi5000 oraz Vi7000 mogą być używane nie tylko z największymi stageboksami, ale także z mniejszymi rozwiązaniami, jak Compact Stagebox (32 lub 48 wejść) oraz Mini Stagebox MSB16 lub MSB32.