Natalia Przybysz to wybitna wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów. Posiadaczka jednego z najciekawszych i najbardziej charakterystycznych głosów na polskiej scenie muzycznej. Każdy jej występ jest niezapomnianym i pełnym emocji wydarzeniem, dopracowanym zarówno muzycznie, jak i pod kątem oprawy wizualnej. Najnowsza trasa koncertowa „Zaczynam się od miłości” jest tego doskonałym przykładem.
Trasa koncertowa „Zaczynam się od miłości” promuje album o tym samym tytule, będący hołdem Natalii Przybysz dla Kory. Płyta zawiera niezaśpiewane wcześniej teksty Kory z muzyką skomponowaną przez Natalię oraz jej zespół, plus dwie piosenki autorskie. Trasa wystartowała w marcu i obejmowała serię koncertów klubowych. Osobą odpowiedzialną za ich oprawę wizualną był Grzegorz Polak, realizator z ponad osiemnastoletnim doświadczeniem w branży teatralno-muzycznej, a z Natalią Przybysz związany od siedmiu lat. – W mojej pracy artystyczno-technicznej współpracowałem z różnymi zespołami muzycznymi, a także z kilkoma teatrami, w tym z teatrami tańca współczesnego. Teatr tańca jest moim ulubionym obszarem pracy twórczej. Taniec wymaga wizualnej oprawy, a praca nad spektaklami teatralnymi pozwoliła mi rozwinąć umiejętności związane z multimedialną koncepcją i realizacją – opowiada o swojej pracy Grzegorz Polak.
Przygotowania do trasy rozpoczęły się już na początku roku. Wówczas powstawały pierwsze pomysły, koncepcje i projekty dotyczące oprawy wizualnej nadchodzącej trasy. – Wiedziałem odpowiednio wcześniej, że będę miał wsparcie ze strony marki Epson w postaci sprzętu do projekcji i w tym kierunku poszukiwaliśmy rozwiązań – mówi realizator Natalii Przybysz.
Ostatecznie zdecydowano, że trzon scenografii będą tworzyły cztery odrębne ekrany i światło projektora stanowiące aż 70% całego show! Konfiguracja sprzętowa obejmowała dodatkowo mediaserwer z oprogramowaniem Resolume. Na potrzeby trasy Grzegorz postawił na projektor laserowy EB-L1755U ze standardowym obiektywem (w tym miejscu warto dodać, że Epson do swoich projektorów oferuje kilkanaście obiektywów, pokrywających pełen zakres ogniskowych), który przy różnych wielkościach sceny i klubów był najlepszym rozwiązaniem. Podczas wyboru istotna była także jego niezawodność i odpowiednia moc zapewniająca bezproblemową współpracę ze światłem scenicznym oraz wykorzystaniem efektów specjalnych, np. dymu. Ten model oferuje moc na poziomie 15 000 lumenów i jest wyposażony w matrycę o natywnej rozdzielczości WUXGA umożliwiającą optymalizację obrazu do 4K. Projektor był wykorzystany nie tylko do wyświetlania ruchomych obrazów, ale także do efektów typu strobo oraz oświetlenia sceny i muzyków jednorodną barwną „plamą” światła.
Dzięki technologii 3LCD wyświetlane obrazy charakteryzowały się żywymi kolorami i doskonałą ostrością, co przy tego typu realizacjach ma kluczowe znaczenie. Wśród wielu zalet Epson gwarantuje także wysoką odporność mechaniczną, przy zachowaniu stosunkowo lekkiej i mobilnej formy. To sprzęt, który bezproblemowo może obsługiwać i przenosić jedna osoba. Oddajmy jednak głos Grzegorzowi Polakowi, który tak ocenia działanie projektora na trasie: – Epson jest zgrabnym sprzętem, ma nowoczesny design, a jego niewielka waga w połączeniem z dużymi możliwościami była atutem w trasie, szczególnie widocznym przy montażu i demontażu. Sam projektor cechuje się doskonałą ostrością i jasnością obrazu, dzięki temu równolegle mogłem używać świateł scenicznych, nie tracąc na jakości projekcji. Epson ma bardzo żywe kolory, dzięki czemu mogłem wydobyć głębokie barwy. Jego parametry sprawiały, że spokojnie dawał radę także w dużych pomieszczeniach.
Myślę, że dla wielu osób poszukujących profesjonalnego projektora przystosowanego do warunków koncertowych nie potrzeba lepszej rekomendacji do tego, aby sprawdzić rozwiązania z technologią 3LCD oferowane przez firmę Epson, szczególnie nowe modele z jasnościami od 13 000 do 20 000 lm serii PU2200. Na zakończenie nie pozostaje mi nic innego, jak zachęcić Was do pójścia na koncert Natalii Przybysz, aby doświadczyć wysmakowanego multimedialnego spektaklu z przepiękną muzyką i klimatyczną oprawą wizualną przygotowaną przez Grzegorza Polaka.
Tekst: Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia
Zdjęcia: Marcin Fijałkowski