Nagłośnienie audytorium Teatru Wielkiego goszczącego galę rozdania Paszportów „Polityki” zapewniła firma AudiofriQ. Projekt scenografii, multimediów i światła był z kolei dziełem firmy LightUp Artura Szymana. Wszystkie rozwiązania multimedialne i oświetleniowe na potrzeby produkcji dostarczyła firma VES.

Niezależnie od reprezentowanego stylu muzycznego, produkcje koncertowe przyzwyczaiły nas do tego, aby oczekiwać od nich dużego zaplecza technicznego, bardzo rozbudowanej scenografii, oświetlenia i nowoczesnych środków artystycznych. Często to właśnie technika jest elementem, który określa danego artystę i kształtuje całościowy kształt danego wydarzenia. Coraz częściej organizatorzy produkcji pozamuzycznych angażują do przygotowywanych realizacji środki, którymi do niedawna mogłyby się pochwalić gwiazdy pop. Takim przykładem była zorganizowana tradycyjnie w styczniu gala rozdania Paszportów „Polityki”, na której królowały osobliwości świata kultury, a także światło, dźwięk i multimedia.   Paszporty „Polityki” zostały przyznane 12 stycznia już po raz dwudziesty trzeci. Już po raz czwarty producentem wykonawczym wydarzenia była Agencja Allegro. Jak co roku Teatr Wielki Opera Narodowa wypełnił się najważniejszymi i najbardziej wpływowymi postaciami polskiej kultury. Plebiscyt „Polityki” jest jednak wydarzeniem niezwykłym, co roku spoglądającym na kulturę znacznie szerzej niż tylko przez pryzmat filmu czy muzyki. Tegorocznymi laureatami zostali twórcy takich kategorii jak: film, teatr, muzyka poważna, muzyka popularna, a także literatura czy sztuki wizualne. Wyjątkowym laureatem w tym roku zostało studio CD Projekt RED, któremu przyznano tytuł Kreatora Kultury.Jak co roku gali towarzyszyła nietuzinkowa oprawa muzyczna. Jej stworzeniem zajęli się laureaci z poprzednich lat: grupa Kwadrofonik oraz Artur Rojek. Tradycją gali „Polityki” na przestrzeni kilku ostatnich lat stał się również wyjątkowy anturaż, wykreowany przez artystów od wielu lat współtworzących oprawę plebiscytu.  Nagłośnienie audytorium Teatru Wielkiego goszczącego galę rozdania Paszportów „Polityki” zapewniła firma AudiofriQ. Oprócz realizacji dźwięku live, do zadań ekipy należała obsługa planu dźwiękowego na potrzeby transmisji telewizyjnej. Aby pokryć dźwiękiem całą widownię, zainstalowano system główny złożony z kilku elementów. Główne grona skonfigurowano w oparciu o cztery elementy QSC WL3082 na każdą ze stron; głośniki te tworzyły główny system LR. Dolny LR stanowiły dwie kolumny Renkus Heinz PN15. Obszar znajdujący się bezpośrednio przed sceną był obsługiwany za pomocą elementów Turbosound. Najniższe częstotliwości były przetwarzane przez dwa subbasy QSC GP218. Do zasilenia wszystkich elementów systemu użyto czterech wzmacniaczy QSC PL380. Aparaturą zarządzały trzy procesory: dwa QSC SC28 oraz główny Dolby Lake DLP, które łącznie wysyłały do systemu czternaście sygnałów.Na froncie przy realizacji gali rozdania Paszportów „Polityki” pracowały dwie konsolety: Yamaha CL5 oraz Yamaha CL3. Na pierwszej z nich realizowany był jedynie zespół Kwadrofonik i koncert Artura Rojka (miks frontu i monitorów). Konsoleta CL3 zarządzała całą realizacją, wchodziły na nią sygnały z wozu TVP, mikrofonów, multimedia itd.W skład systemu monitorowego wchodziło osiem monitorów podłogowych typu wedge QSC HPR 122i oraz zestaw pięciu systemów bezprzewodowych Sennheiser ew 300 IEM G3. Kilka głośników QSC K8 pracowało dodatkowo jako odsłuchy za kulisami.Mikrofony bezprzewodowe użyte podczas gali zapewniła Telewizja Polska. Były to cyfrowe urządzenia Shure ULXD: dwa bodypacki ULXD1 z mikrofonami nagłownymi HSP4 oraz cztery handheldy ULXD2 z główkami Beta 58. W mównicy, przy której głos zabierali laureaci poszczególnych nagród, zainstalowano dwa mikrofony na gęsiej szyjce Sennheiser MZH 3040 z kapsułami ME36. Do omikrofonowania zespołu wykorzystano takie konstrukcje mikrofonowe jak Sennheiser MK4 (fortepiany, marimba – siedem sztuk), Sennheiser E604 (tomy – trzy sztuki), Sennheiser E901 (cajon), Shure SM81 (wibrafon, overhead – pięć sztuk), Shure SM57 (werbel) oraz Shure SM57A (gong chiński).Do rozszycia sygnałów wykorzystano analogowe splittery NEXT LEVEL, obsługujące łącznie trzydzieści dwa kanały. Szefem ekipy AudiofriQ przy tej realizacji był Tomasz Sosulski.  Przygotowaniem animacji, grafik i materiałów wideo na potrzeby produkcji zajęła się Agencja Allegro. Projekt scenografii, multimediów i światła był z kolei dziełem firmy LightUp Artura Szymana. Wszystkie rozwiązania multimedialne i oświetleniowe na potrzeby produkcji dostarczyła firma VES.Głównym elementem koncepcji było ponad pół tysiąca MiStripów skonfigurowanych w formie osiemdziesięciu sześciu długich na 9 m odcinków zainstalowanych w pionie na scenie oraz dwudziestu pojedynczych odcinków umieszczonych pod diodami na bokach sceny. W centralnej części sceny na wyciągarkach systemu Kinesys, dostarczonego przez firmę Visionlite, zainstalowano MorisLED P7 HD – ekran wideo LED o wymiarach 7 × 4 m. Sygnał, który trafiał na niego z wozu, przechodził przez Vista Spyder X20-1608. W instalacji pracowały także ekrany MorisLED HD3: dioda o rozdzielczości P7 wykorzystywana była do wyświetlenia nazwy kategorii, zapowiedzi nominowanych oraz wyświetlenia filmów o zwycięzcach; boczne ekrany wideo LED P3 służyły do wyświetlenia nazw kategorii oraz logo Paszportów „Polityki”. Większość materiałów docierała z wozu, część z media serwera d3. Wszystkie te diody spięte były i zarządzane przez Vistę Spyder X20, natomiast animację i grafiki wypuszczał wóz. Dodatkowe medium, na którym wyświetlane były materiały wideo, stanowił ekran teatralny o wymiarach około 23 × 10 m. Ze względu na dobór odpowiedniej jasności na potrzeby tej projekcji wykorzystywano cztery projektory Christie Roadster HD 14K-M.Sercem całego systemu multimedialnego był media serwer d3 4x2pro. Wykorzystywano z niego dwa wyjścia – jedno (1920 × 180) do projektorów, drugie do MiStripów i diod; za podział poszczególnych elementów sceny odpowiadał wspomniany już system Vista Spyder, Pełnił również rolę miksera, który w przypadku jakiejkolwiek awarii umożliwiał przełączenie sygnałów. Przechodził przez niego każdy sygnał, łącznie z sygnałami wysyłanymi z media serwera. Wszystkie sygnały wideo były podawane w postaci DVI. Oprócz materiałów wideo, z media serwera d3 wysyłano także klik dla zespołu, który dogrywał muzykę na żywo do jingli podczas wręczania nagród w każdej z kategorii. Wszystkie zdarzenia wychodzące z media serwera były ułożone na timeline i wyzwalane z konsolety.Cały projekt został przygotowany wcześniej w d3 Designerze; umieszczono w nim MiStripy rozlokowane zgodnie z koncepcją i projektem Artura Szymana. Jak powiedział nam odpowiedzialny za realizację multimediów Łukasz „Melina” Meliński: „W trakcie preprogrammingu praktycznie wszystko było już gotowe”. Gala Paszportów „Polityki” była jedną z pierwszych dużych imprez telewizyjnych w naszym kraju, w trakcie której zastosowano media serwer d3. Tak o pracy z tym urządzeniem i o rozwiązaniach ułatwiających pracę mówi Łukasz „Melina” Meliński: „Pracując z MiStripami, użyliśmy trzech perspective mappingów, co pozwoliło nam dokładnie spasować MiStripy z ekranem. Założenie było takie, że kontent na MiStripach miał wypełniać kontent na ekranie. Dzięki d3 mogliśmy to zrobić już na miejscu w teatrze, pod widok z wybranej przez nas kamery. Dla tych, którzy nie wiedzą, rozdzielczość pojedynczego MiStripa to 1 × 112 pixeli. Oprogramowanie pracujące w media serwerze d3 pozwoliło nam dokładnie wstrzelić się z grafiką. Przypominam, że było tam ponad pięćset trzydzieści MiStripów, zatem to, co na innych urządzeniach trwałoby o wiele dłużej, tu trwało jedynie chwilę. Jest jeszcze jeden najważniejszy aspekt – po konfiguracji MiStripów mogliśmy dowolnie zmieniać perspektywę wyświetlanego na nich kontentu, co w innych urządzeniach byłoby mało możliwe. Nie ukrywam, że innym narzędziem, z którego mogliśmy również skorzystać, była symulacja projektorów. Akurat w tym przypadku nie zmieniłoby to w żaden sposób naszej pracy w trakcie przygotowań, ale takie parametry obrazu jak jego pozycja czy odwrócenie projekcji z przedniej na tylną były dla ułatwienia korygowane właśnie za pomocą d3. W tym wypadku projektory potraktowałem jako płaski feed. Osobiście staram się nie używać cyfrowych udogodnień, bo to zawsze osłabia projekcję. Projektory zostały zatem ustawione tak, aby nie używać ani keystone’a, ani warpa, a pożądane rezultaty mogły być uzyskane tylko za pomocą optyki. To trochę zboczenie zawodowe, ale zawsze mamy to w głowie, aby walczyć o każdy lumen projekcji!” – dodał. Ze względu na rozmiary produkcji oraz jej telewizyjny charakter nie mogło także zabraknąć dużego systemu oświetleniowego. Wszystkie rozwiązania dostarczone przez firmę VES zostały zainstalowane w przestrzeni publiczności, ustawione na scenie oraz zawieszone na sztankietach znajdujących się na stałe w teatrze. Front na scenie był świecony za pomocą lamp Martin MAC Aura. Takie same oprawy, zainstalowane nad oknem sceny, posłużyły jako światło ekspozycyjne dla publiczności. Na balkonach zainstalowano JTE PixelPAR 90. Ekspozycję artystów realizowano w głównej mierze za pomocą followspotów Robert Juliat Ivanhoe 2500 HMI oraz Robert Juliat Cyrano 2500 HMI. W kontrze oraz nad głowami artystów zainstalowano lampy Vari-Lite VL3000Spot, Vari-Lite VL3500Spot oraz Robe Robin Pointe, natomiast na podłodze sceny, na jej różnych poziomach, po bokach oraz za artystami, ustawiono oprawy Clay Paky A.leda K20 B-EYE, Robe Robin Pointe, High End Systems ShowGun i Studio Sue. Za wytworzenie dymu odpowiedzialne były maszyny MDG Atmosphere. Do całej realizacji wykorzystano dwie konsolety MA Lighting grandMA2 Full Size. Produkcja: Agencja AllegroNagłośnienie: AudiofriQOświetlenie i multimedia: Projekt: Artur Szyman, Light UpSprzęt: VESSystem Kinesys: Visionlite

Tagi:

qsc