Wielu naszych czytelników z doświadczenia wie, jak bardzo uciążliwa może być praca z okablowaniem. Układanie, zwijanie, pakowanie i w końcu transport to wyjątkowo czasochłonne i żmudne zajęcia. Firma Astera LED GmbH z Monachium opracowała rozwiązanie, które w wielu takich sytuacjach może okazać się bardzo pomocne. Mowa o bezprzewodowym systemie oświetlenia, który nie tylko pomaga zaoszczędzić czas i umożliwia sprawne ustawianie lamp, ale daje większą swobodę pracy i pobudza kreatywność.

Rozwiązanie Astera pozwala ekspresowo przygotować, programować i  obsługiwać oświetlenie bez kabli zasilających. Możliwe jest to m.in. poprzez umieszczenie we wszystkich oferowanych lampach akumulatorów i opracowanie wydajnego systemu zdalnego sterowania. Innowacyjne produkty niemieckiej firmy cieszą się dużym uznaniem branży i zainteresowaniem ze strony klientów za granicą. Także w Polsce, za sprawą firmy Enlight, wyłącznego dystrybutora rozwiązań Astera na terenie naszego kraju, poszerza się grono zadowolonych użytkowników. Więcej na temat wspomnianych produktów i  ich możliwości dowiecie się z wywiadu z właścicielami firmy i zarazem uznanymi autorami zdjęć filmowych i operatorami: Michałem i Witem Dąbalami.

Sterowanie lampami Astera odbywa się przy pomocy darmowej aplikacji AsteraApp.

Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia: Skąd zainteresowanie marką Astera LED?
Michał Dąbal, Enlight: Rok temu kręciłem reklamę w  Nowym Jorku w dość wymagającej lokalizacji, w legendarnym klubie bokserskim na Brooklynie, gdzie mieliśmy ograniczony czas i minimalne zaplecze sprzętowe. Z racji tego, że reżyser wymagał konkretnego koloru, poprosiłem szefa ekipy oświetleniowej o Quasary, dobrze mi znane oprawy, z którymi pracowałem wcześniej. Gafer powiedział jednak, że chce zaproponować mi coś nowego o nazwie „Estera”. Jak się później okazało, chodziło o lampy Astera, które z miejsca wywarły na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Możliwość montażu na taśmy lub „trytytki” w przeciągu mniej niż minuty. Zdalna, szybka i bezproblemowa kontrola bezprzewodowa. Pełna kontrola nad kolorami, strobowaniem. Im lepiej poznawałem te lampy, tym bardziej okazywało, się że mają duże większe zastosowanie niż tylko plan filmowy. Podczas realizacji zdjęć w Stanach zrozumiałem, że gdybyśmy używali przy tym projekcie konwencjonalnych lamp, to nigdy nie zmieścilibyśmy się w harmonogramie zdjęć produkcji tego filmu.

I już wtedy pomyślałeś o dystrybucji?
MD: Po powrocie do Polski chciałem kupić te lampy dla siebie, żeby móc korzystać z nich na planach zdjęciowych (teledyski, reklama, film) i wynajmować. Szybko okazało się, że w Polsce nie ma dystrybutora, więc postanowiłem odezwać się do szefa marketingu Astery, czy są zainteresowani dystrybucją na terenie Polski. Wystartowaliśmy w październiku ubiegłego roku, więc mija okrągły rok, od kiedy jesteśmy wyłącznym dystrybutorem urządzeń niemieckiej marki.

Jakie są największe zalety rozwiązania oferowanego przez Astera?
Wit Dąbal, Enlight:
Przede wszystkim fakt, że nie ma kabli. Pracując w filmie – i nie tylko kable – potrafią być prawdziwą zmorą. Trzeba je maskować, ukrywać i ciągle uważać, aby nie pojawiały się w kadrze. W przypadku rozwiązań Astery ten problem nie istnieje. Tymi lampami można świecić w trudno dostępnych miejscach, nawet takich, gdzie w ogóle nie ma dostępu do zasilania. Nie jest potrzebny żaden agregat prądotwórczy. Ponadto dużą zaletą jest błyskawiczny dobór i kontrola nad kolorami.
MD: Dodam jeszcze, że wszystkie lampy Astera mają wodoodporne obudowy o  stopniu zabezpieczenia IP65, dzięki czemu można bez obaw używać ich na zewnątrz, nawet podczas deszczu.

Właściciele firmy Enlight: Michał i Wit Dąbalowie.

Wspomniałeś o błyskawicznej kontroli …
WD: Sterowanie odbywa się przy pomocy darmowej aplikacji Astera-App, która umożliwia intuicyjną i szybką pracę. Przy pomocy smartfonu lub tabletu możemy zarządzać kolorami, efektami, zmieniać ustawienia DMX i monitorować pracę lamp. Można tworzyć programy i sekwencje bez konieczności stałego połączenia bezprzewodowego. Można też kontrolować zbiorczo większą ilością lamp w bardziej złożonych konfiguracjach.
MD: Dodam, że do sterowania potrzebny jest AsteraBox. Urządzenie, które może być używane jako bezprzewodowy nadajnik DMX z technologią CRMX oraz jako interfejs służący do komunikacji pomiędzy aplikacją a lampami. AsteraBox posiada wbudowaną baterię i również nie wymaga dodatkowego zasilania.

Wszystkie lampy Astera mają wodoodporne obudowy o  stopniu zabezpieczenia IP65.

Jeżeli już jesteśmy przy zasilaniu: jaki jest czas pracy lamp na akumulatorach?
MD:
Wbudowany akumulator pozwala ustawić czas pracy lamp aż do 20 godzin. Warto jednak dodać, że Astery mogą pracować w sposób konwencjonalny, czyli przy użyciu kabli i z klasycznym zasilaniem.

Do jakich zastosowań polecilibyście lampy Astera?
WD: Lampy Astera znajdą zastosowanie podczas realizacji filmów, programów telewizyjnych i w fotografii, ale nie tylko. Stanowią także doskonały wybór przy produkcji różnego rodzaju eventów, koncertów, w scenografii, do oświetlania budynków, wystaw, pokazów, imprez firmowych etc.. W ofercie firmy znajdziemy zarówno lampy tubowe, jak i oprawy typu PAR, SPOT i DOT, więc każdy znajdzie coś dla siebie.

Tekst i zdjęcia: Marcin Ziniak Muzyka i Technologia