Nieco ponad rok temu odbyła się jedna z największych tras koncertowych polskiego duetu Bass Astral x Igo. Dziewięć jesiennych koncertów w największych obiektach koncertowych w naszym kraju. Na liście znalazły się: warszawski Torwar, gliwicka Arena, Hala Stulecia we Wrocławiu, trójmiejska Ergo Arena, poznańska Arena, Netto Arena w Szczecinie oraz wisienka na torcie – Tauron Arena w Krakowie, rodzimym mieście duetu. W dziewiątce wydarzeń znalazł się także klubowy koncert w łódzkiej Wytwórni. Trasa niezwykła pod względem technicznym i przede wszystkim dźwiękowym, podczas której firma DWS projekt zaprezentowała swój system z technologią kierunkowania wiązki dźwięku Fohhn Audio – Focus Venue, który z niebywałą gracją poradził sobie w trudnych warunkach, jakimi są hale w naszym kraju. Organizatorem trasy była wytwórnia Iglo Records oraz Agora, która była odpowiedzialna za koordynację trasy koncertowej.

Stało-kątowy system liniowy Fohhn Audio Focus Venue składa się z dwóch rodzajów zestawów głośnikowych: moduł nisko-średniotonowy FV-200 (8×10”) oraz wysokotonowy FV-100 (8×1” z cewką 1,75”, 8x 1,5” z cewką 4”). Propagacja systemu w poziomie to 90 stopni, z kolei w pionie „kątowanie” jest realizowane dzięki technologii kierunkowania wiązki dźwięku. Dokładność w tym przypadku wynosi 0,1 stopnia. W przypadku kątowania grona nie odbywa się ono mechanicznie, a z poziomu komputera i oprogramowania. Jedną z zalet technologii „beam steering” jest możliwość rozdzielenia wiązki na dwie niezależne, o własnych parametrach wysokości i jej kierunku. Moduły można wieszać obok siebie w zależności od potrzeb konfiguracyjnych. Na trasie w przeważających lokalizacjach doskonale sprawdziła się konfiguracja 3/4 lub 5 elementów FV-200 oraz 3 powieszonych obok modułów FV-100.  Boczne sektory uzupełniały outfille składające się z jednego modułu FV-200 i FV-100.

Netto Arena w Szczecinie. Tu w zupełności wystarczył mniejszy setup z uwagi na wielkość obiektu.

System Focus Venue to konstrukcja, która zapewnia bardzo niskie zniekształcenia, dźwięk jest precyzyjny i niemęczący. Niebywałą zaletą jest także kardioidalna charakterystyka propagacji systemu, co w halach pomogło drastycznie zmniejszyć odbicia od powierzchni znajdujących się za systemem, natomiast technologia „beam steering” pozwoliła na kontrolę przestrzeni widowni. Jako uzupełnienie najniższego pasma zastawano konfigurację w układzie kardioidalnym 21 subbasów (ułożonych 7 rzędów po 3) z cyfrowo zrealizowanym łukiem. Pomogło to kontrolować odbicia w niskim paśmie oraz złapanie czytelności i punktu. Subbasy zostały zasilone oczywiście z dedykowanych końcówek mocy DI-2.4000. Uzupełnieniem systemu na frontfillu były zestawy głośnikowe XT-10 i doskonałe punktowe zestawy głośnikowe PT-70 o kardioidalnej charakterystyce, które zostały również użyte na delay’u jako dogłośnienie przestrzeni bezpośrednio za FOH-em, który był ogromny. Z systemu miksującego dLive sygnały były rozdzielone na grona LOW, HI, OUTFILL, FF, NF, SUB, DELAY za pomocą kart AES i ekspanderów DX168.

Hala Stulecia we Wrocławiu

Za wystrojenie systemu na trasie, z użyciem programowania Fohhn Audio Soft i interfejsu FAMSA (autorskiego osprzętu i oprogramowania Fohhna do pomiarów akustycznych) odpowiadali panowie z Fohhn Audio: Chris Bollinger oraz Fernando Vidal-Wagner. Na scenie jako dopełnienie monitoringu IEM (Sennheiser EW300 G4, SHURE PSM-900) użyto czterech monitorów Fohhn Audio XM-4 zasilanych dedykowaną końcówką DI-4.1000. XM-4 jest oparty na 12” głośniku z 1,4” cewką. Charakteryzują się one niezwykle niskim rezonansem szczątkowym i precyzyjnością. Transmisja bezprzewodowa została zrealizowana z użyciem systemów Shure Axient, Igo używał główki DPA d:facto 4018V-B-SL oraz dynamicznego mikrofonu MBHO MBD 219 SC jako backup, natomiast Kuba oraz goście standardowo otrzymali główki SM58.

Outfill. Po jednym module FV-200 i FV-100

Produkcja i realizacja
Niezwykłym wyczynem całej ekipy technicznej, począwszy od riggerów, techniki sceny, dźwięku, oświetlenia i multimediów oraz konstrukcji LED, było praktycznie zmieszczenie się z całością jednorazowej produkcji w ciągu 24h, co powodowały uwarunkowania obiektów. DWS projekt było odpowiedzialne za koordynację techniczną produkcji trasy „It’s Dark Tour”, która nie zostałaby zrealizowana bez odpowiednich ekip. Za riggingi był odpowiedzialny Bartosz Dziadowicz, zaś technika sceny była lokalna w zależności od punktu na trasie. Logistyka i organizacja produkcji to dzieło Patryka Glinki – managera Bass Astral x Igo (Iglo Records) i Magdaleny Gądek z ramienia Agory.

Fohhn Audio XM-4 – monitor z ultraniskim rezonansem szczątkowym

Ogromna scena i „jeżdżące” ekrany
W największych obiektach na trasie scena miała 18 x 12m, a jej wysokość była dostosowywana do panujących warunków w danym obiekcie. Istotne też były „zjeżdżające” się do środka podczas koncertu ekrany LED mesh o wielkości 7 x 7 m po obu stronach sceny, co wymagało zapewnienia odpowiedniej ilości miejsca do ich rozsunięcia. Tutaj brawa dla panów z TSE, którzy dzielnie walczyli, żeby wszystko zadziałało jak należy, a mieli naprawdę sporo pracy.

Multimedia, wizualizacje 3D, realizacja video i konstrukcje LED
Za przygotowanie multimediów, w tym wizualizacje 3D na ekrany mesh, oraz stworzenie unikalnych filtrów kamerowych z użyciem narzędzia Notch VFX odpowiadała grupa Piloci Studio (kierowana przez Huberta Kaszyckiego), za realizację video odpowiadała ekipa 2Vision Grześka Jakubowskiego, a niezwykły trójkąt z elementów LED na konstrukcji to dzieło panów z fos.design. Zaproponowana przez Pilotów Studio kreacja graficzna została stworzona w zgodzie z głównymi założeniami identyfikacji trasy, jak również odpowiadała konkretnym potrzebom nośników multimedialnych. Jej dodatkowy atut stanowiły animacje 3D, które w ciekawy sposób zapełniły przestrzeń dużych ekranów LED mesh. Wzbogacającym elementem oprawy było zastosowanie technologii Notch VFX, dzięki której zespół Pilotów Studio w czasie rzeczywistym mógł kreować wizualizacje poprzez łączenie obrazów z kamer z dedykowanymi efektami wizualnymi.

Gliwicka Arena. Tu grono nisko-średniotonowe składało się aż 5 modułów FV-200, co zapewniło doskonałą kontrolę w zakresie niskiego środka.

Projekt oświetlenia i urządzenia
Oświetlenie zaprojektował Jakub Zamorski, realizator światła Bass Astral x Igo, a firma Marketour dostarczyła sprzęt oraz zapewniła techników. Oświetlenie obejmowało w największym zestawieniu aż 190 urządzeń. Użyto między innymi 20x Robe MegaPointe 27x ClayPaky Alpha Spot 800 QWO, 28x Big-Eye PG, 20x Robe 600 LedWash, 45x Robe Pointe, 12x Martin Atomic 3000, 12x Showtec Sunstrip, 12x R2 Lights JorgosLED, 10x Showtec Helix Q5000, 2x MDG Atmosphere APS i 2x Look Solutions Unique 2.1. Całość została zrealizowana za pomocą sterownika Vista2 by ChromaQ.

Podsumowanie
Trasa „It’s Dark Tour” duetu Bass Astral x Igo to pod względem technicznym jedna z najbardziej rozbudowanych polskich tras koncertowych w 2019 roku. Odbyła się w największych obiektach widowiskowych w kraju i niewątpliwie była jednym z tych wydarzeń, które wyznaczyły nowy poziom w skali polskich realizacji koncertowych.

Tekst: Mateusz Dudziński www.dwsprojekt.pl
Zdjęcia: Mateusz Dudziński, Jan Oborski, Magdalena Zielińska

 

Zestaw nagłośnieniowy użyty na trasie:

12x FV-200
10x FV-100
21x PS-850
8x PT-70
6x XT-10
4x XM-4
12x DI-2.4000 (zasilanie subwooferów)
4x DI-2.2000 (zasilanie PT-70, nearfill, delay)
2x DI-4.1000 (zasilanie monitorów, frontfilli XT-10)